Projekty

Projekt edukacyjny „Trzymaj formę”

Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego „Trzymaj formę” w roku szkolnym 2013/2014.

Głównym celem projektu była promocja zdrowego stylu życia, trwała zmiana nawyków żywieniowych wśród młodzieży i ich rodzin oraz zwiększenie zainteresowania młodzieży aktywnością fizyczną podczas każdego dnia.

Projekt opracowano pod hasłem „Jesteś tym, co jesz” i realizowano w II semestrze bieżącego roku. Do współpracy zaproszono wychowawców klas, nauczyciela plastyki, Samorząd Uczniowski, nauczyciela informatyki, nauczycieli wychowania fizycznego.

W lutym zostały zaplanowane obszary działań projektowych:

1.   Zajęcia dydaktyczne (lekcje biologii, zajęcia w Kole przyrodnika).

2.   Spotkanie z dietetykiem- prelekcja na temat zbilansowanej diety.

3.   Gazetki informacyjno-tematyczne.

4.   Konkurs plastyczny(międzyklasowy) na najładniejszą

piramidę żywienia.

5.   Konkurs na najciekawszą prezentację multimedialną-miniporadnik o żywieniu dzieci i młodzieży dla rodziców.

6.   Postery- o tematyce „Wartość odżywcza warzyw

 i owoców”.

7.   Zajęcia warsztatowe „Jak czytać etykiety produktów spożywczych?”

W ramach lekcji biologii uczniowie poszerzali wiedzę na temat roli składników pokarmowych w organizmie człowieka , analizowali piramidę żywienia, obliczali  własne BMI. Na holach szkoły można było zobaczyć postery wykonane przez uczniów, przedstawiające wartość odżywczą warzyw i owoców oraz proste przepisy na sałatki warzywne i owocowe. 1W lutym zaproszono do szkoły dietetyka p. Angelikę Mantur, która przedstawiła ciekawą prelekcję na temat zbilansowanej diety. Wiedzą tą uczniowie podzielili się ze swoimi rodzicami. Rodzice na zebraniach z wychowawcami otrzymali broszury zawierające najważniejsze informacje dotyczące zasad zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia.

Na lekcjach plastyki uczniowie wykonywali piramidy żywienia oraz zakładki do książek zawierające informacje, jakie dodatki dodawane do produktów spożywczych  nie są obojętne dla naszego zdrowia .

Wychowawcy przeprowadzili z uczniami zajęcia warsztatowe na temat „Jak czytać etykiety produktów żywnościowych”. Młodzież analizowała etykiety, uczyła się o wskaźniku GDA, oceniała produkty jako zdrowe

 i niezdrowe. Na podstawie zdobytej wiedzy uczniowie klas drugich pod okiem nauczyciela informatyki przygotowywali prezentacje multimedialne na temat zdrowego żywienia oraz wpływu aktywności fizycznej na zdrowie człowieka. Najciekawsze prace umieszczono na stronie internetowej szkoły. Ogłoszono też konkursy: na najładniejsza piramidę żywienia  i najciekawszą prezentację multimedialną. Uczniowie przygotowali miniporadnik dla rodziców o zasadach zdrowego żywienia dzieci i młodzieży/znajduje się na stronie internetowej szkoły w strefie rodzica/.

. W kwietniu postanowiliśmy zmieniać nawyki żywieniowe uczniów naszej szkoły. Młodzież w poniedziałki  na przerwach była częstowana  talarkami marchewki przygotowanymi przez kuchnię szkolną. Do  promocji zdrowego żywienia włączył się też Samorząd szkolny organizując  dzień marchewkowy, bananowy. Uczniowie mieli za zadanie przynosić do szkoły na II śniadanie wcześniej ustalony rodzaj warzywa lub owocu. Chcieliśmy w ten sposób wyrobić wśród uczniów właściwe nawyki żywieniowe, zachęcić ich do spożywania warzyw i owoców zamiast słodyczy.

       Na  lekcjach wychowania fizycznego młodzież uczyła się obliczać zapotrzebowanie na energię, wykonywała testy wydolności fizycznej. Przy ładnej pogodzie uczniowie odbywali zajęcia na siłowni na wolnym powietrzu.

      Przez cały okres trwania projektu młodzież miała też możliwość samodzielnego zdobywania wiedzy z dostępnych im źródeł-broszur informacyjnych, plakatów, poradników, Internetu i dzielenia się własnymi spostrzeżeniami z innymi. Materiały te pozyskaliśmy dzięki stałej, długoletniej współpracy z Powiatową Stacją  Sanitarno- Epidemiologiczną.

                   Realizacja projektu przyniosła wiele korzyści. Uczniowie zdobyli niezbędną wiedzę, integrowali się podczas wykonywania zadań projektowych ,rywalizowali ze sobą ,uczestnicząc

 w różnych konkursach.

Dziękuję uczniom i nauczycielom za wkład pracy, zaangażowanie w realizację zadań projektowych.

Wierzę, że nasza wspólna praca zaowocuje w przyszłości.

 

 

                                       Koordynator projektu

                                          M. Dąbrowska

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pi
So
Ni
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

25 marca 2019

Imieniny:
Bolka, Cezaryny, Marioli